2 d’agost del 2010

1/51

Vaig fer-me l'amniocentesi, perquè, tot i la meva edat (29) i que el plec nucal era normal, el risc per Síndrome de Down dels resultats de l'anàlisi de sang eren 1/51. (Els inferiors a 1/270 són considerats de risc alt).
Quan li vaig ensenyar els resultats al ginecòleg estava bastant preocupada. Comentant-ho amb la gent, 1/51 eren els pitjors resultats que mai ningú s'havia trobat. Ell em va relativitzar molt l'assumpte, dient que depenent de la setmana de gestació en que et fan les proves, els resultats varien molt. Vaig trobar que tot plegat era poc fiable. De fet, el triple screening no és una prova diagnòstica, sinó estadística, que es basa en mesurar tres indicadors en la sang de la mare per saber si el fetus que s'està gestant té risc de patir determinades alteracions.
Però clar, em va recomanar que em fes l'amniocentesi, ja que el perill de patir un avortament espontani a causa de la prova invasiva era quasi el mateix que el de confirmar un defecte en el fetus.

Jo també tenia molt clar que volia fer-me-la. Em va angoixar molt la possibilitat de pensar que el meu fill no estigués bé. No havia decidit què faria en cas de confirmar una alteració, però volia saber-ho. Quan el defecte del fetus comporta una malaltia incompatible amb la vida, tot i que ha de ser difícil pels pares, la decisió a prendre crec que és més fàcil. Quan es tracta d'una Síndrome de Down, la cosa no està tan clara. És un fet provat que cada cop hi ha menys nens amb aquesta síndrome, i això no es degut a que no es formin, sinó a què no arriben a néixer...

Ara sembla que s'està desenvolupant una prova no invasiva (a partir d'un anàlisi de la sang de la mare) amb la que es podrà saber si el fetus té alguna anomalia cromosòmica. El que no sé és si la certesa serà total. Segurament que no. I potser així ha de ser.

I encara que ho fos, les mares patiríem igual. La Síndrome de Down o el d'Edwards sembla que avisen. Però n'hi ha tants d'altres que no! I un cop ha nascut, a patir per a què no tingui cap accident ni malaltia greu!
La vida és una ruleta. A vegades tenim molts números i no ens toca. I a vegades toca encara que no n'hagis comprat cap.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada