19 de març del 2010

Els meus problemes amb la lactància


Sembla que donar el pit hagi de ser un fet instintiu, tant per part del nadó com per part de la mare. En realitat requereix un aprenentatge i els primers dies, en el meu cas, van ser difícils. Faré un recompte dels problemes que he anat tenint i com els he solucionat:

1. Clivelles: Són unes ferides que apareixen al mugró causades per la mala posició al popar. En vaig tenir les dues primeres setmanes, i és bastant dolorós. La solució és insistir molt en una bona postura del nen i que tingui la boca ben oberta, amb els llavis cap a fora. Mentre no es curen el Purelan és de gran ajuda!

2. Inici de mastitis: És una infecció del pit, i es nota perquè hi ha una part del pit que s'envermelleix una mica. A mi no em va arribar a causar febre, perquè me la van detectar a temps. Ho vaig solucionar prenent antiinflamatoris, assegurant-me de buidar bé la popa en cada presa i canviant sovint les postures a l'hora de donar al pit.

3. Dolor als mugrons: Quan ja havia superat l'inici de mastitis, vaig començar a sentir un dolor molt intens al mugró (del d'aguantar-se les llàgrimes) a l'inici de cada presa. No tenia febre, l'aparença del pit era normal, però em feia molt mal. El pediatre de la meva filla em va atendre (no tots ho fan) i vaig començar un tractament d'antibiòtic durant quinze dies. Res, el dolor continuava igual. Vaig descansar una setmana, i a tornar-hi amb l'antibiòtic. Tampoc vaig notar millora. Ja pensava que el tractament era l'equivocat, o que no em feia efecte. Vaig començar la tercera ronda d'antibiòtic sense gaire fe, i finalment aquesta va ser la bona. Al cap de pocs dies vaig deixar de sentir mal.

4. Obstrucció d'un conducte: Quan una mica de llet queda retinguda en una part del pit i es forma un bultet. Fa mal i s'ha de treure. Com? Doncs aplicant calor a la zona i fer un lleuger massatge. I assegurar-se que el nadó faci pressió en aquesta zona quan popa (canviant postures).

5. Candidiasi del mugró. Són uns fongs que apareixen al mugró i/o a la boca del nadó (en forma d'unes taques blanques que es diuen muguet). No en vaig arribar a tenir, però vaig fer-me el tractament durant uns dies per a descartar-ho. Diuen que fa molt mal, sobretot quan s'acaba la presa.

A dia d'avui no sento ja cap dolor al donar el pit. Espero continuar així!

3 comentaris:

  1. Mare de Deu!! tot això has tingut?? quina pasada noia, doncs ara si que et recomano amb forçes que hi vagis a un grup de lactancia, t'ajudaran, et donaràn suport moral i afectiu, i mira, si ja no tens cap problema es un gust de tota manera trovar-te amb altres mares :)

    ResponElimina
  2. Carai tu, quina mala llet aquest pitram!

    ResponElimina
  3. El meu nado te 4 mesos i mig i ja a tingut 4 cops muguet, que puc fer?? m' empipa tenir-li que anar donant el dactarin!

    ResponElimina